Volebné programy v školstve: žiadna výhra, len povinná jazda
Nerobme si ilúzie. Volebné programy politických strán nerozhodujú o volebných výsledkoch. Ale vedia čo to napovedať o schopnostiach a ochote zvolených zástupcov prinášať riešenia. Volebné programy aspoň čiastočne odzrkadľujú to, aké nápady a nástroje si politici nabalili do svojej brašne. Čo majú nachystané na vládnutie. No a v prípade školstva sú brašne preplnené balastom.
Digitalizácia škôl: ďalšia obeť mikromanažmentu
Vo svete sa aktuálne rieši, či dokáže digitálne vzdelávanie nahradiť analógové. Budú digitálni tútori vytvorení umelou inteligenciou kvalitnejší ako učitelia z mäsa a kostí? Dokážu sa deti učiť z tabletov tak ako zo starých dobrých papierových kníh? Toto sú otázky, na ktoré sa hľadajú odpovede a zatiaľ vôbec nie je jasné, že digitálna revolúcia vo vzdelávaní je automaticky krok k lepším vzdelávacím výsledkom.
Reforma školstva porušila základné pravidlo
To, že na Slovensku prebieha obsahová reforma školstva, nie je dôvod na prázdniny. Kvalitné vzdelávanie je ešte v nedohľadne a samotná reforma bude čeliť mnohým problémom.
Ako zmierniť problém nedostatočných výsledkov vo vzdelávaní: Autonómia a zodpovednosť
Jednou zo základných úloh vzdelávania je poskytnúť základnú úroveň gramotnosti. Veľkým problémom je, že pre určitú časť detí verejné vzdelávanie v tejto úlohe zlyháva. Ide o takzvaných zaostávajúcich žiakov.
Nová publikácia INESS: Monokultúra, domestikácia a evolúcia v školstve
Školstvo je posledné roky zahltené aktuálnymi problémami a parciálnymi výzvami. Pandémia, zatváranie škôl, prílev utečencov pred vojnou, rast nákladov a tak ďalej. V tomto víre aktuálnych udalostí akosi neostáva čas na zadefinovanie fundamentálnych problémov školstva, hľadanie ich príčiny a definovanie riešení a vízií do budúcnosti.
Súkromná iniciatíva je vo vzdelávaní kľúčová
Na Slovensku tvoria súkromné základné školy pár percent. Drvivú väčšinu škôl zriaďujú obce a mestá. A to je škoda, keďže práve súkromné školy sú často zakladané aktívnymi ľuďmi, ktorí majú predstavu o tom, čo chcú vo vzdelávaní dokázať. Títo ľudia idú s kožou na trh a ich budúcnosť je priamo spojená s (ne)úspechom školy. To vytvára dobre nastavené motivácie neponechať školu samospádu, ale priniesť niečo nové, funkčné. Presný opak toho, čo sa často deje vo verejnom školstve.
AI zmaturovala a priniesla do škôl kalkulačky na steroidoch
Umelá inteligencia v slovenskom jazyku je tu. Zoberte si lopatky, formičky a poďme na pieskovisko. Stačí sa zaregistrovať na OpenAI a môžete začať testovať, ako vám umelá inteligencia pomôže vo vašej práci. Alebo či vás z práce v budúcnosti nevykopne. Ide jej odpisovanie na pracovné emaily, písanie stĺpčekov do novín, inzerátov, základné programovanie alebo tvorenie zmlúv či tabuliek s dátami. Na pozore sa tak musí mať veľa profesií. Ekonomických analytikov, ako ja, nevynímajúc.
Domestikanti alebo žiaci na vlastný pohon
Naučiť čítať, písať, počítať nestačí. Na to sme sa mohli hrať na začiatku 20. storočia. V 21. storočí by sme mohli chcieť od škôl aj niečo viac. Niektorí ľudia tvrdia, že by školy mali naučiť deti zodpovednosti, samostatnosti a cieľavedomosti (ZSC).
Je digitalizácia škôl zaklínadlo alebo prekliatie?
O výskume, ktorý by potvrdzoval, že digitalizácia škôl vedie k lepším výsledkom, sa v dokumente plánu obnovy nedočítate preto, lebo je ho ako šafranu.
Ako podnikateľská iniciatíva dokáže zmeniť spôsob fungovania škôl
Učiteľ si musí v klasickej verejnej škole pripraviť vyučovaciu hodinu, musí testovať žiakov a následne tieto testy vyhodnocovať. Okrem toho sa stará aj o poriadok v triedach a mimo tried cez prestávky. Učiteľ tak nie je len učiteľ, ale aj tvorca inštrukcií na vyučovaní, strážca poriadku a overovač a hodnotiteľ znalostí žiakov. Navyše učitelia veľkú časť týchto úloh vykonávajú mimo pracovného času. Vo svojom voľne.